Czy wiesz, co ile lat muszą odbywać się szkolenia z pierwszej pomocy pracowników? Czy takie szkolenia są obowiązkowe? Jak długo jest ważne zaświadczenie o takim szkoleniu? Zapraszamy do lektury naszego artykułu, w którym postaramy się dogłębnie omówić te kwestie.
Dobrze jest znać tematykę i techniki udzielania pierwszej pomocy. Pierwsza pomoc oznacza natychmiastową opiekę nad osobą, która nagle zachorowała. Stosuje się ją możliwie jak najszybciej po wypadku lub wystąpieniu objawów nagłej choroby. Pomoc udzielona jeszcze przed przyjazdem karetki pogotowia może uratować życie lub pomóc w dojściu do zdrowia.
Nigdy nie wiemy, kiedy przyda się znajomość udzielania pierwszej pomocy. O tę właśnie kwestię powinien dbać pracodawca w swoim zakładzie pracy.
Pracodawca w każdym zakładzie pracy ma obowiązek skierowania pracowników na badania mające bezpośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca może przeprowadzić wstępne szkolenie w zakresie pierwszej pomocy w swoim zakładzie pracy dostosowując je pod rodzaj prowadzonej działalności. Właściciel danego przedsiębiorstwa, które zatrudnia pracowników, jest obowiązany zapewnić niezbędne wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. Warto zaopatrzyć się w więcej niż jedną apteczkę oraz wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym przed dotarciem fachowej pomocy medycznej. Na każdym etapie udzielania pierwszej pomocy należy rozważyć wezwanie zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.
Nie ma regulacji prawnej dotyczącej częstotliwości takich szkoleń. Jednakże Europejska Rada Resuscytacji w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa zaleca, by powtarzać naukę pierwszej pomocy nie rzadziej niż co 2 lata. Dzięki temu wiedza pracowników dotycząca tego zagadnienia pozostaje na odpowiednim poziomie.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy nie mają terminu ważności, jednak dobrze by było, aby co jakiś czas pracownicy mogli powtarzać naukę w zakresie udzielania pierwszej pomocy, bezpieczeństwa i higieny pracy, ewakuacji pracowników, poziomu występujących zagrożeń, zakresie zwalczania pożarów i innych nadzwyczajnych zagrożeń. Szkolenia w udzielaniu pierwszej pomocy powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, osób przebywających na terenie zakładu w danym momencie oraz zakresu prowadzonej działalności.
Każdy pracownik powinien przejść szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy, choć z reguły szkolenia z pierwszej pomocy nie są obowiązkowe. Warto zwrócić uwagę na to, że kwestia szkolenia w zakresie pierwszej pomocy powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom.
Inaczej sytuacja wygląda w placówkach oświatowych, gdzie takie szkolenie jest już obowiązkowe. Zwłaszcza pracownicy oświaty powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania dziecku pierwszej pomocy. Dotyczy to zarówno placówek publicznych, jak i niepublicznych na wszystkich stopniach kształcenia. Dotychczasowe przepisy wymieniały również nauczycieli m.in. prowadzących zajęcia wychowania fizycznego.
Istotne jest utrzymanie odpowiedniej higieny pracy. Obowiązek szkolenia z pierwszej pomocy dotyczy również osób pracujących w placówkach oświaty w innym charakterze, są to np. osoby wydające dzieciom posiłki.
Pod koniec 2018 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej (w konsultacji z Ministerstwem Polityki Socjalnej) wprowadziło zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, na mocy których każdy pracownik zatrudniony w takim zakładzie pracy powinien mieć odpowiednie przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy. We wszystkich szkołach obowiązują również informacje o rozmieszczonych punktach pierwszej pomocy.
Szkolenie z zakresu pierwszej pomocy jest bezterminowe i można je odbyć tylko raz. Jednak dla większej świadomości i bezpieczeństwa wskazane jest, aby pracownicy wyznaczeni regularnie odbywali szkolenia z udzielania pierwszej pomocy.
Każdy pracodawca jest zobowiązany skierować wszystkich pracowników na kurs pierwszej pomocy. Koszt szkolenia pokrywa placówka. W sprawie szkolenia z pracownikiem kontaktuje się zazwyczaj odpowiedni dział, np. kadr.
Pracodawca prowadzący działalność gospodarczą powinien zdawać sobie sprawę z konsekwencji, jakie płyną z nieprzestrzegania obowiązku szkolenia z pierwszej pomocy pracowników, w szczególności pracujących w wyjątkowych warunkach. Celem wprowadzenia obowiązkowych szkoleń było wyjście naprzeciw takiemu niebezpieczeństwu.