W Sejmie RP niedawno rozpoczęły się prace nad wdrożeniem unijnych regulacji, które także w Polsce wprowadzą ujednolicone standardy raportowania ESG. Nowe rozwiązania prawne są zawarte w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 726).
Jaki jest wymóg prawny wprowadzenia zmian? Celem projektowanych zmian jest wdrożenie do polskiego prawa następujących dyrektyw UE:
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz. Urz. UE L 322 z 16.12.2022, str. 15) oraz
- dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L 2023/2775 z 21.12.2023),
Te w/w dyrektywy nowelizują dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, potocznie nazywaną dyrektywą o rachunkowości.
W ocenie projektodawców, dotychczasowe regulacje prawne przekładają się na ograniczoną użyteczność informacji ujawnianych przez przedsiębiorstwa w zakresie zrównoważonego rozwoju. Z tego względu, celem projektowanych zmian jest przede wszystkim zapewnienie, żeby większa grupa przedsiębiorstw sprawozdawała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje na temat zrównoważonego rozwoju – w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy.
W jakim celu wprowadzanie są zmiany? Jest to m.in. niezbędne w celu zmiany przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowej ustawy – zmiany prawne w tym zakresie wpisują się w szersze działania mające na celu przekształcenie UE w nowoczesną, oszczędną i konkurencyjną gospodarkę o zerowym poziomie emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r.
Celem tych działań jest również ochrona, zachowanie i poprawa zasobów naturalnych UE oraz ochrona zdrowia i dobrostanu obywateli UE przed zagrożeniami i negatywnymi skutkami związanymi ze środowiskiem.
Jaki kierunek zmian jest przewidziany? Proponowane nowe regulacje prawne przewidują:
- rozszerzenie zakresu jednostek zobowiązanych do sprawozdania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Po nowelizacji przepisów zakres ten obejmie:
- duże jednostki;
- jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej;
- małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz
- jednostki spełniające określone warunki i kryteria wielkości;
- jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, w których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa spoza EOG;
- obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju według jednolitych standardów w całej UE – nastąpi odejście od dotychczasowej dowolności w wyborze standardów raportowania na rzecz obowiązkowo stosowanych Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju;
- poszerzenie zakresu sprawozdawanych informacji – informacje na temat kwestii zrównoważonego rozwoju z obszaru środowiskowego, społecznego (w tym praw człowieka) oraz ładu korporacyjnego będą bardziej szczegółowe niż dotychczas;
- obowiązek przedstawiania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w odrębnej sekcji w ramach sprawozdania z działalności jednostki;
- obowiązek weryfikacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – wprowadzona zostanie obowiązkowa weryfikacja przez biegłych rewidentów; co istotne biegli rewidenci, aby przeprowadzać atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju będą musieli uzyskać dodatkowe uprawnienia (zdać egzaminy, odbyć aplikację);
- obowiązek digitalizacji – sprawozdania z działalności jednostek przedstawiających informacje na temat zrównoważonego rozwoju będą obowiązkowo sporządzane w formacie XHTML (elektronicznym formacie czytelnym dla człowieka), a odrębna sekcja na temat zrównoważonego rozwoju oznakowana będzie w formacie in-line XBRL (co ma ułatwić maszynowy odczyt i analizę danych na temat zrównoważonego rozwoju).
Jakie oczekiwania mają projektodawcy? Zdaniem projektodawców (których w trakcie parlamentarnych prac legislacyjnych reprezentuje Minister Finansów), w wyniku wdrożenia nowych przepisów na poziomie krajowym w Polsce i w innych państwach członkowskich UE:
- nastąpi poprawa sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, tak aby lepiej wykorzystać potencjał jednolitego rynku w UE w celu przyczynienia się do przejścia do systemu gospodarczego i finansowego zgodnego z Europejskim Zielonym Ładem oraz celami zrównoważonego rozwoju ONZ;
- zwiększony zostanie publiczny dostęp do informacji dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju oraz wpływu przedsiębiorstw na ludzi i środowisko;
- informacje na temat zrównoważonego rozwoju będą bardziej porównywalne, wiarygodne oraz łatwe do wykorzystania przez użytkowników przy użyciu technologii cyfrowych;
Biorąc pod uwagę powyższe, zmiany w szerszej konsekwencji przyczynią się do:
- zmniejszenia ryzyk systemowych dla gospodarki,
- poprawy alokacji kapitału finansowego na rzecz przedsiębiorstw i działań, które rozwiązują problemy społeczne, zdrowotne i środowiskowe,
- przedsiębiorstwa będą w większym stopniu odpowiedzialne za swój wpływ na ludzi i środowisko, co przysłuży się budowaniu zaufania między przedsiębiorstwami a społeczeństwem.
Kiedy zmiany miałyby wejść w życie? Planowane jest, że nowe przepisy zaczną obowiązywać szybko – już na początku przyszłego roku.
Jaki jest etap prac? 15 października br. projekt nowych regulacji prawnych został skierowany do I czytania na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. 18 listopada br. Komisja ma przedstawić sprawozdanie.
Hasła uzasadniające prace legislacyjne w celu wdrożenia prawa UE wyjaśniają kierunek zmian – dla praktyków najważniejsze jest jednak uzyskanie informacji w jaki sposób nowe rozwiązania prawne przełożą się na ich dotychczasową pracę.
Chcemy dać Państwu taką wiedzę – dlatego serdecznie zapraszamy już 12 i 13 grudnia br. na Konferencję w ramach Forum Kadrowo-Płacowego dla Praktyków.
W trakcie Konferencji – uznana ekspertka p. Justyna Walas-Ryba – opowie o dobrych praktykach w raportowaniu ESG. Dowiecie się Państwo:
- Czym jest raportowanie ESG i kto jest zobowiązany do publikacji raportu?
- Jakie jest miejsce pracowników w łańcuchu wartości organizacji?
- Jakie dane na temat pracowników trzeba ujawniać, w szczególności w zakresie wskaźnika rotacji czy równości wynagrodzeń?
- Jakie nowe polityki zatrudnienia wdrożyć w nowym roku?
- Na jakie szkolenia pracowników i na jaki aspekt ich rozwoju przeznaczyć środki?
Gorąco zachęcamy do udziału w Forum.
https://konferencjakadryplace.pl/konferencja-12-grudnia-2024/
https://konferencjakadryplace.pl/warsztat-13-grudnia-2024/