Praca zdalna okazjonalna – minimum formalności i kosztów dla pracodawcy. Praca zdalna okazjonalna jest podtypem pracy zdalnej, który zostanie wprowadzony do Kodeksu pracy przez ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Nowy art. 6733 § 1 Kodeksu pracy przewiduje, że praca zdalna może być wykonywana także okazjonalnie, na wniosek złożony przez pracownika. Wniosek ten będzie mógł być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Oznacza to, że pracownik będzie miał możliwość złożenia papierowego wniosku o pracę zdalną okazjonalną np. do działu kadr lub bezpośredniego przełożonego albo będzie mógł wysłać taki wniosek mailem, SMS-em lub złożyć go przez tzw. pulpit pracowniczy. Aby pracownik mógł wykonywać pracę zdalną okazjonalną musi jednak otrzymać akceptację swojego wniosku od pracodawcy.
W przypadku pracy zdalnej okazjonalnej:
Kiedy wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. wprowadzające pracę zdalną?
Art. 21 ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw określa dwie daty kiedy ww. ustawa wchodzi w życie:
– po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw, termin ten odnosi się do przepisów dotyczących kontroli trzeźwości pracowników,
– po upływie dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia, termin ten odnosi się do przepisów dotyczących pracy zdalnej.
Monika Cieślak, Monika Frączek
Więcej w książce “Czas pracy od A do Z” wydanie 2023