Infolinie i komunikaty dla powodzian

Infolinie i komunikaty dla powodzian. Zebraliśmy w jednym miejscu informacje na temat uruchomionych infolinii oraz komunikatów i porad dostępnych na rządowych stronach internetowych, które mogą być pomocne pracodawcom i pracownikom, a także wszelkim innym osobom poszkodowanym z terenów objętych powodzią.

Pomoc w opłacaniu składek ZUS

W placówkach ZUS na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informacje o możliwych formach pomocy. Obejmuje ona m.in.:

  • odroczenie terminu płatności składek,

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki – za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. – dopiero w przyszłym roku, w terminie do 15 września 2025 r. Od opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.

Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali natomiast zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS w terminie późniejszym. ZUS zapewnia, że nie będą z tego tytułu wyciągane konsekwencje. Brak przekazania dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc spowoduje utworzenie wymiaru składek z urzędu, o czym płatnik zostanie poinformowany na eZUS. ZUS wyjaśnił, że powiadomienie to należy zignorować.

Ponadto pomoc z ZUS może polegać na:

  • rozłożeniu na raty należności z tytułu składek lub
  • umorzeniu należności z tytułu składek za osoby opłacające składki na własne ubezpieczenia.

Uwaga: Żeby ZUS mógł udzielić ulgi, płatnik powinien złożyć wniosek w tym zakresie oraz oświadczenie, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.

Co istotne, pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (którzy na co dzień pomagają płatnikom, którzy mają trudności i zaległości w regulowaniu składek).

ZUS uruchomił też specjalną infolinię, na której przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Do 4 października tego roku, w godz. 8-15 – pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 – przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.

Najczęściej zadawane ZUS pytania i udzielane na nie odpowiedzi znajdziecie Państwo na stronie ZUS-u.

 

Prawo do zasiłku opiekuńczego z powodu zamknięcia szkoły, przedszkola lub żłobka

Zgodnie z komunikatem MEN od 16 września 2024 r. zostały zawieszone zajęcia w szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach, które są najbardziej narażone na skutki powodzi. ZUS przypomina, że w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza, rodzic opiekujący się zdrowym dzieckiem do ukończenia przez nie 8 lat ma prawo do zasiłku opiekuńczego.

Za nieprzewidziane zamknięcie placówki, do której uczęszcza dziecko, uważa się takie zamknięcie tej placówki, o którym ubezpieczony dowiedział się w terminie krótszym niż 7 dni przed dniem jej zamknięcia. Maksymalny wymiar zasiłku opiekuńczego wynosi 60 dni w roku kalendarzowym.

Więcej na temat prawa do zasiłku opiekuńczego można przeczytać pod poniższym linkiem:

 

Infolinia i PIP oraz zestaw najważniejszych pytań i odpowiedzi dla pracodawców i pracowników

Główny Inspektor Pracy podjął decyzję o uruchomieniu specjalnej infolinii dla pracowników i pracodawców z terenów objętych powodzią. Pod numerem (22) 391 83 70 eksperci PIP są dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-15:00. Pod tym numerem telefonu zainteresowane osoby uzyskają informacje na temat przysługujących im uprawnień w zakresie:

  • czasu pracy,
  • wysokości wynagrodzenia za czas nieobecności w pracy,
  • uprawnień związanych z kwestiami prawa pracy w kontekście nadzwyczajnej sytuacji spowodowanej powodzią.

 

PIP na swojej stronie zamieszcza najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, tak żeby każdy zainteresowany mógł uzyskać potrzebne informacje być może bez konieczności dzwonienia.

Te relacja są bardzo pomocne. Przykładowo:  Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z powodzią pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika (zgodnie z art. 8 ust. 2  ustawy dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi – Dz.U. z 2024 r. poz. 654). Wynagrodzenie to wypłaca pracodawca. PIP wyliczył, że jeżeli  we wrześniu pracownik w związku z powodzią  będzie nieobecny w pracy przez 10 dni roboczych, z których każdy obejmuje 8-godzinną dniówkę, to otrzyma za ten czas wynagrodzenie w wysokości 2048 zł (25,60×80).

 

Pakiet pomocy dla powodzian:

Informacje w tym zakresie są dostępne na stronie:

Ministerstwo Finansów informuje, że organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny. Natomiast w urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.

Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski o pomoc w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe – tymczasowe punkty obsługi podatników.

 

Pomoc społeczna po powodzi

Na temat tego typu pomocy informacje są dostępne na stronie MRPiPS. Chodzi o pomoc doraźną (10.000 zł) oraz o pomoc na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego oraz o pomoc na remont lub odbudowę budynków gospodarczych.

MRPiPS poinformowało, że świadczenia powodziowe nie wliczają się do dochodu. Dzięki temu można ubiegać się o inne świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, stypendia i pomoc materialną czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego.

Skorzystanie ze świadczeń powodziowych nie wpływa na dostęp do innych świadczeń pomocy społecznej, ani na możliwość utrzymania statusu bezrobotnego.

Pracodawców MRPiPS informuje, że:

  • Mogą ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika. Świadczenie skierowane jest do przedsiębiorców, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy.  Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na US zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty.
  • Mogą uzyskać z  urzędu pracy zwrot kosztów na zatrudnienie skierowanych bezrobotnych. Odpowiedni wniosek w tej sprawie trzeba złożyć do urzędu pracy. Świadczenie skierowane jest do pracodawców, którzy utrzymali po powodzi zatrudnienie, mimo że ich zakład pracy uległ częściowemu zniszczeniu. Okres zwrotu kosztów – maksymalnie 12 miesięcy.
  • W razie ograniczenia na skutek powodzi prowadzenie działalności gospodarczej- mogą ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o pożyczkę z FGŚP należy złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.

 

Wsparcie psychologiczne dla ofiar powodzi

Wsparcie dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi: nauczycieli i nauczycielek, uczniów i uczennic oraz rodziców dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i przedszkolnym – jest dostępne pod numerem 22 347 48 97.

Działa pomoc psychologiczna dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w stanie kryzysu psychicznego. Dane kontaktowe są dostępne na stronie:

 

Dodatkowo zamieszczamy je poniżej:

Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym centrumwsparcia.pl

  • Telefoniczne Centrum Wsparcia 800 70 2222 – linia jest bezpłatna, a pomoc psychologa dostępna jest 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.
  • E-mail: porady@centrumwsparcia.pl

Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym 116111.pl

Ponadto każdy, kto potrzebuje pomocy, może zadzwonić pod numer 116 123, dostępny przez całą dobę. Rozmowy telefoniczne są całkowicie anonimowe, a pomoc świadczą specjaliści z doświadczeniem w pracy z osobami w kryzysie.

 

Bezpieczny powrót do budynków

Najważniejsze wytyczne ekspertów nadzoru budowlanego są dostępne na stronie:

 

Instrukcje postępowania dla powodzian dotyczące wody przeznaczonej do spożycia oraz postępowania w razie zalania ściekami bytowymi

Te instrukcje są dostępne na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego:

 

Instrukcje dotyczą:

  • oczyszczania i odkażania studni kopanej oraz studni wierconej i abisyńskiej,
  • odkażania wody,
  • czyszczenia oraz dezynfekcji pomieszczeń w razie ich zalania ściekami bytowymi.

 

Komunikat UODO

Na pojawiające obawy administratorów dotyczące realizacji obowiązków wynikających z RODO, w tym ewentualnego zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych – UODO odpowiedział, że termin 72 godzin na zgłoszenie takiego zdarzenia do Prezesa UODO biegnie dopiero od momentu jego stwierdzenia. UODO zdaje sobie sprawę, że w wielu przypadkach będzie to możliwe dopiero po opanowaniu sytuacji i wstępnym oszacowaniu potencjalnych strat ma także świadomość, że niektórym administratorom danych nie uda się zgłosić naruszeń ochrony danych osobowych w wymaganym terminie.

UODO poinformował, że w takich przypadkach należy pamiętać o wskazaniu przyczyn opóźnienia, odwołując się do nadzwyczajnych warunków związanych z sytuacją powodziową.

W komunikacie zapewniono również, że prezes i pracownicy UODO rozumieją w pełni trudności jakie niesie sytuacja powodziowa, dlatego wszelkie dokonywane przez administratorów zgłoszenia będą weryfikowane z uwzględnieniem tych szczególnych okoliczności.

 

Pozostałe informacje ogólne i bieżące znajdziecie Państwo pod zamieszonymi poniżej linkami:

Podobne wpisy

Most Wanted Sp. z o. o. © 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone. Designed by DESIGO.

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami!
Zapisz się do newslettera!