Jak skutecznie komunikować się z pracownikiem?

 

Jak skutecznie komunikować się z pracownikiem?

Żeby skutecznie komunikować się z kolegami i koleżankami z pracy, współpracownikami, podwładnymi, przełożonymi oraz własnym szefem – nie wystarczy tylko znajomość prawa pracy. Oczywiście – specjalistyczna wiedza jest konieczna, żeby mieć świadomość czego można wymagać oraz oczekiwać od osoby, z którą rozmawiamy. Ale jak to przekazać, żeby zostać dobrze zrozumianym?

Jak wskazują wyniki dostępnych badań – komunikacja wewnątrz organizacji coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Ma wpływ na wiele obszarów jej działania, w tym na kreowanie pozytywnego doświadczenia pracowników oraz ich zaangażowanie.

Skutecznej komunikacji także można się nauczyć. Czy jednak warto poświęcać czas na zdobywanie tego typu kompetencji?  Oczywiście tak. Komunikacja w miejscu pracy to nie tylko wymiana informacji – to także proces, w ramach którego budowane są relacje, a one są podstawą współdziałania.

Skuteczna komunikacja:

  • wspiera wdrażanie zmian, nowych systemów i procesów (a w prawie pracy trzeba ich tworzyć coraz więcej),
  • przyczynia się do sprawnego i zrozumiałego wdrażania nowych strategii,
  • pomaga budować inkluzywne miejsce pracy, w którym pracownicy czują się zrozumiani i doceniani, mają wpływ na działania organizacji,
  • ułatwia i pomaga w przekazywaniu pracownikom informacji na temat znaczenia ich pracy dla pracodawcy,
  • ułatwia zarządzanie obszarami takimi, z którymi potencjalnie związane są ryzyka nieprawidłowości np.: BHP, etyka, bezpieczeństwo danych osobowych.

Korzyści sprawnej komunikacji to m.in.:

  • większe zaangażowanie pracowników w sprawy organizacji,
  • lepsza współpraca w zespole,
  • ułatwione pozyskiwanie utalentowanych pracowników,
  • obniżona absencja.

W  przypadku specjalistów – pracowników działów kadr, HR, rekruterów, prawników, managerów – będących jednocześnie ekspertami w obszarach, którymi zajmuje się organizacja (np. inżynierów, lekarzy, nauczycieli) istotne jest, żeby pozbyć się bariery komunikacyjnej w przekazywaniu informacji – czyli żeby wyeliminować “żargon specjalisty”. Język używany w skutecznej komunikacji powinien być językiem zbliżonym do używanego przez współpracowników czy członków zespołu.

Zwłaszcza w przypadku nowych pracowników – używanie „standardowego” języka, nieprzesyconego specjalistycznym żargonem (nie chodzi tu oczywiście o sformułowania, których w danej branży czy dziedzinie nie da się uniknąć) – usprawni proces ich aklimatyzacji u danego pracodawcy.

Jeżeli pracownik nie będzie rozumiał co mówią do niego koledzy i koleżanki, a także jego przełożony – w mniejszym zakresie będzie postrzegał swoje miejsce pracy jako przyjazne.

Tego jak jasno i jednoznacznie poinformować:

  • o możliwych skutkach nadmiernych absencji,
  • o odmowie urlopu wypoczynkowego,
  • o zmianie polecenia służbowego,
  • o zakończeniu stosunku pracy
  • innych kwestiach związanych z zatrudnieniem

– nie wyczyta się z Kodeksu pracy. Tego się trzeba nauczyć.

 

Jeżeli chcecie Państwo nauczyć się jak:

  • pochwalić pracownika, żeby zmotywować?
  • skrytykować ale nie obrazić ani nie zniechęcić?
  • skorygować informację, gdy współpracownik lub przełożony albo szef źle zrozumiał przekaz?
  • przy pomocy komunikacji niewerbalnej polepszać relacje w pracy?
  • być asertywnym, gdy druga strona nie radzi sobie z komunikacją?

To serdecznie zapraszamy na szkolenie pt. „Jak rozmawiać z pracownikiem o trudnych sprawach?”, które już 28 stycznia br. poprowadzi ceniona i lubiana trenerka – p. Izabella Gielnicka.

Szczegółowy program szkolenia oraz formularz zgłoszeniowy do zapisów znajdziecie Państwo poniżej:

https://mostwanted.edu.pl/produkt/asertywnosc-w-relacjach-zawodowych/

 

Ponadto zachęcamy po zapoznania się z naszą pozostałą ofertą szkoleniową, która w tym roku jest wyjątkowo ciekawa:

https://mostwanted.edu.pl/e-szkolenia/

 

Rekomendujemy także śledzenie naszych Aktualności wszystkim tym, którzy chcą być na bieżąco i wiedzieć więcej o planowanych zmianach w obszarze prawa pracy:

https://mostwanted.edu.pl/aktualnosci/

Podobne wpisy

Most Wanted Sp. z o. o. © 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone. Designed by DESIGO.

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami!
Zapisz się do newslettera!