Ułatwienie w uzyskaniu prawa do urlopu macierzyńskiego po stracie ciąży:
W dniu 6 sierpnia br. weszło w życie rozporządzenie MRPiPS z dnia 21 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków (Dz. U. z 22 lipca br. poz. 969), które wprowadziło zasadę, że dokumentem niezbędnym do przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego w przypadku urodzenia martwego dziecka jest:
- odpis skrócony aktu urodzenia dziecka,
- w przypadku gdy nie został sporządzony akt urodzenia dziecka – zaświadczenie lekarza posiadającego tytuł specjalisty w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub lekarza w trakcie odbywania specjalizacji w tej dziedzinie albo położnej o martwym urodzeniu, bez względu na czas trwania ciąży, wydane na podstawie dokumentacji medycznej lub kopie tych dokumentów potwierdzone za zgodność z oryginałem przez ubezpieczonego, płatnika składek albo ZUS – za okres od dnia porodu albo martwego urodzenia bez względu na czas trwania ciąży.
Więcej dokumentów w postaci elektronicznej, zmiana daty wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za urlop, minimum 2 przedstawicieli do zfśs:
Już jest w Sejmie RP projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (nr druku sejmowego 1601). Przewiduje on:
- Wprowadzenie dopuszczalności tworzenia i przyjmowania wielu dokumentów zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej (zamiast dotychczasowej formy pisemnej). Ma to dotyczyć:
- informacji o stosowaniu monitoringu przed dopuszczeniem pracownika do pracy,
- informacji o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,
- zawiadomienia przez pracodawcę reprezentującego pracownika związku zawodowego o zamiarze wypowiedzenia temu pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas określony lub nieokreślony oraz zgłoszenia pracodawcy umotywowanych zastrzeżeń w tej kwestii przez zawiadomiony związek,
- rozkładu czasu pracy danego pracownika,
- wniosku „zwykłego” pracownika o ruchomy czas pracy oraz o indywidualny rozkład czasu pracy (jeżeli o ruchomy czas pracy albo o indywidualny rozkład czasu pracy wniosek składa pracownik-rodzic, o którym mowa w art. 1421 KP albo wniosek jest składanych w ramach elastycznej organizacji pracy – to już w obecnym stanie prawnym może mieć postać elektroniczną),
- wniosku o skrócony tydzień pracy i wniosku o system pracy weekendowej,
- wniosku o wyjście prywatne za odpracowaniem,
- wniosku pracownika o czas wolny za pracę w godzinach nadliczbowych,
- wniosku pracownika pracującego w nocy, o to żeby pracodawca poinformował właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy,
- wniosku pracownika o „zwykły” urlop bezpłatny (na podstawie art. 174 KP),
- zgody pracownika na udzielenie mu urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy na mocy porozumienia pracodawców,
- potwierdzenia przez pracownika, że zapoznał się z przepisami oraz zasadami BHP.
- Ponadto, nowe przepisy przewidują, że pracodawca będzie dokonywał wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w terminie wypłaty wynagrodzenia ustalonym zgodnie z art. 85 KP (czyli w obowiązującym u danego pracodawcy terminie wypłaty wynagrodzenia za pracę). Jeżeli termin wypłaty wynagrodzenia u danego pracodawcy będzie przypadał na dzień przed zakończeniem stosunku pracy – to w takim przypadku wypłaty ekwiwalentu pieniężnego pracodawca będzie dokonywał się w terminie 10 dni od zakończenia stosunku pracy.
Jeżeli ustalony w/w sposób termin wypłaty ekwiwalentu będzie dniem wolnym od pracy, ekwiwalent trzeba będzie wypłacić się w dniu poprzedzającym ten dzień.
- Omawiana ustawa nowelizuje nie tylko KP, ale także ustawę z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z planowanymi zmianami:
- Postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na zfśs lub nietworzenia zfśs – u pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa – będą wymagać uzgodnienia z pracownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów; czyli nie będzie to już mógł być jeden pracownik, ale potrzeba będzie co najmniej dwóch.
- Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa – będzie miał obowiązek uzgodnienia regulaminu zfśs z pracownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów (także co najmniej dwiema osobami).
Uwaga! Tematyk tworzenia i przechowywania dokumentów pracowniczych w postaci elektronicznej z uwzględnieniem procedowanych zmian będzie tematem jednej z prelekcji, jakie zostaną wygłoszone w ramach Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Pracy.
Kwestie:
- Jaka jest różnica między formą, a postacią dokumentu?
- Jakie dokumenty nadal będą musiałby być tworzone tradycyjnie na piśmie?
- Jak poprawnie dołączyć elektroniczny dokument do papierowych akt osobowych?
- A także wiele innych, równie istotnych
- wyjaśni Łukasz Prasołek - uznany ekspert, lubiany trener i wykładowca, prawnik specjalizujący się w trudnych tematach z obszaru prawa pracy.
Ogólnopolski Kongres Prawa Pracy odbędzie się już 23 i 24 października br. Serdecznie zapraszamy do udziału.
Szczegółowy program Konferencji (23 października br.) oraz programy trzech praktycznych Warsztatów do wyboru znajdziecie Państwo w dedykowanym okienku na naszej stronie internetowej:
https://mostwanted.edu.pl/
Wszystkie potrzebne informacje o OKPP znajdziecie Państwo także na oficjalnej stronie Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Pracy:
https://ogolnopolskikongresprawapracy.pl/
Zachęcamy Państwa, żebyście wzięli także udział w pozostałych Wydarzeniach organizowanych przez Most Wanted!
- Forum Kadrowo – Placowym dla Praktyków
- Konferencji Cudzoziemcy na Rynku Pracy
- Work – Life Fusion Konferencji Zrównoważonego Rozwoju