Do Sejmu RP już jakiś czas temu wpłynął poselski projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu (zawartym w druku sejmowym 1811). Do dnia 24 października br. podlegał konsultacjom społecznym.
Co wyróżnia ten projekt zmian w przepisach?
Projekt łączy w sobie regulacje zawarte w projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę(nr projektu w procesie legislacyjnym – UC 62) z kwotami kar w wysokości przewidzianej w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracyoraz niektórych innych ustaw (nr projektu w procesie legislacyjnym – UD283).
W odniesieniu do zleceniodawców:
Podobny do regulacji zawartych w projekcie rządowym jest m.in. przepis, zgodnie z którym w przypadku umów zlecenia zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej będzie dokonywać się co najmniej raz w miesiącu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca.
W odniesieniu do pracodawców:
Jeżeli pracodawca będzie opóźniał się z wypłatą wynagrodzenia za pracę, pracownikowi będą należały się odsetki za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które pracodawca odpowiedzialności nie ponosi.
Będą one naliczane przez pracodawcę od dnia następującego po dniu upływu terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę i wypłacane łącznie z wypłatą tego wynagrodzenia.
Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była oznaczona przez strony stosunku pracy – to będą należały się odsetki ustawowe za opóźnienie ustalane zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
Jaka jest główna różnica między rządowym, a poselskim projektem z punktu widzenia pracodawców?
Zgodnie z omawianym projektem – od 1 stycznia 2027 r. – przy obliczaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia pracownika nie będzie uwzględniać się:
W projekcie rządowym wyłączenie w/w składników z minimalnego wynagrodzenia za pracę ma nastąpić stopniowo. Mianowicie wyłączenie:
Jakie kary przewiduje ten projekt w przypadku zleceniodawców?
Kto, wbrew obowiązkowi, będąc przedsiębiorcą albo działając w imieniu przedsiębiorcy albo innej jednostki organizacyjnej:
– będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 2 000 zł do 60 000 zł.
Jakie podwyższenie kar przewiduje ten projekt od pracodawców?
Jakie nowe wykroczenie przeciwko prawom pracowników przewiduje ten projekt?
Kto, wbrew obowiązkowi nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi – będzie podlegać karze grzywny od 5 000 zł do 60 000 zł albo karze ograniczenia wolności.
Można się już zgubić np. w tym jaki projekt wprowadza jakiej wysokości kary na pracodawców….
– podzieli się z Państwem doskonały ekspert – p. Grzegorz Miśtal w trakcie prelekcji pt. „Jakie będą nowe uprawnienia kontrolne PIP oraz kary w 2026 r.?”, którą wygłosi w ramach Konferencji na Forum Kadrowo-Płacowym dla Praktyków.
Zapraszamy na FKPP już w dniach 20 i 21 listopada br. (on-line)
W ramach FKPP będziecie Państwo mogli także zapoznać się z kluczowymi zagadnieniami na 2026 r. Na temat tego:
Udział w Forum Kadrowo-Płacowym dla Praktyków to wsparcie dla Państwa, żeby spokojnie przygotować się na nadchodzące wyzwania.
Żeby poznać szczegóły Konferencji oraz Warsztatów i zapisać się korzystając z ostatnich dni promocji wystarczy kliknąć w link poniżej:
Most Wanted Sp. z o. o. © 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone. Designed by DESIGO.
