Praca zdalna okazjonalna – minimum formalności i kosztów dla pracodawcy

Praca zdalna okazjonalna – minimum formalności i kosztów dla pracodawcy. Praca zdalna okazjonalna jest podtypem pracy zdalnej, który zostanie wprowadzony do Kodeksu pracy przez ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Nowy art. 6733 § 1 Kodeksu pracy przewiduje, że praca zdalna może być wykonywana także okazjonalnie, na wniosek złożony przez pracownika. Wniosek ten będzie mógł być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Oznacza to, że pracownik będzie miał możliwość złożenia papierowego wniosku o pracę zdalną okazjonalną np. do działu kadr lub bezpośredniego przełożonego albo będzie mógł wysłać taki wniosek mailem, SMS-em lub złożyć go przez tzw. pulpit pracowniczy. Aby pracownik mógł wykonywać pracę zdalną okazjonalną musi jednak otrzymać akceptację swojego wniosku od pracodawcy.

W przypadku pracy zdalnej okazjonalnej:

  • procedura jej wprowadzenia będzie stosunkowo prosta, bowiem jej wykonywanie nie będzie wymagać wprowadzenia do umowy o pracę i/lub do zakładowych przepisów regulujących pracę zdalną; pracownik będzie składał wniosek o pracę zdalną okazjonalną, a pracodawca go akceptował (ewentualnie odmawiał akceptacji),
  • maksymalna liczba dni pracy zdalnej okazjonalnej będzie wynosić 24 dni w ciągu roku kalendarzowego i nie można będzie tej liczby zwiększyć ani w regulaminie pracy ani nawet w porozumieniu z pracownikiem; nawet jeśli to pracownik zawnioskuje o wyższy wymiar takiej pracy zdalnej – pracodawca nie może ustalić wyższego wymiaru pracy zdalnej okazjonalnej,
  • w czasie pracy zdalnej okazjonalnej nie zmienia się – wynikające z umowy o pracę – miejsce pracy pracownika,
  • jest to praca „bezkosztowa” dla pracodawcy, w tym znaczeniu że pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia sprzętu czy narzędzi do wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej; ponadto pracodawca nie musi wypłacać pracownikowi ekwiwalentu lub ryczałtu np. za korzystanie z własnego laptopa w trakcie pracy zdalnej okazjonalnej ani zwracać kosztów energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych,
  • jeśli pracodawca, mimo braku obowiązku, wypłaci świadczenia pieniężne z tytułu niezbędnych kosztów pracy zdalnej okazjonalnej (jako ryczałt lub ekwiwalent), to nie będą one stanowić przychodu pracownika.

Kiedy wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. wprowadzające pracę zdalną?

Art. 21 ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw określa dwie daty kiedy ww. ustawa wchodzi w życie:

– po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw, termin ten odnosi się do przepisów dotyczących kontroli trzeźwości pracowników,

– po upływie dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia, termin ten odnosi się do przepisów dotyczących pracy zdalnej.

 

Monika Cieślak, Monika Frączek

Więcej w książce “Czas pracy od A do Z” wydanie 2023

Podobne wpisy

Most Wanted Sp. z o. o. © 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone. Designed by DESIGO.

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami!
Zapisz się do newslettera!