Wszyscy wiedzieliśmy, że prędzej, czy później to nastąpi i zacznie obowiązywać KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur – system, który służy do wystawiania, przesyłania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych.
Jego wprowadzenie będzie powodować obowiązek wystawiania faktur elektronicznych przez podatników zarówno czynnych, jak i zwolnionych z podatku VAT.
Wdrożenie KSeF służy cyfryzacji procesów fakturowania oraz księgowania faktur. Ma też pomóc w unikaniu błędów przy ich wystawianiu.
Od kiedy KSeF będzie obowiązywać?
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF nastąpi od:
od 1 lutego 2026 r. – będą musieli zacząć z niego korzystać z niego „duzi” przedsiębiorcy tj. tacy z obrotami przekraczającymi w 2024 r. – 200 mln zł wraz z podatkiem VAT.
od 1 kwietnia 2026 r. – będą musieli zacząć korzystać pozostali przedsiębiorcy – z wyjątkiem „najmniejszych”, tj. takich u których łączny miesięczny obrót nie przekracza 10 tysięcy zł. Oni końca 2026 r. będą mogli wystawiać faktury poza KSeF, o ile łączna wartość sprzedaży na fakturach nie przekracza w miesiącu 10 000 zł.
od 1 stycznia 2027 r. – będą musieli zacząć korzystać także ci w/w najmniejsi przedsiębiorcy.
Faktury VAT RR mają pozostanać poza systemem KSeF, czyli ich wystawianie nie będzie objęte obowiązkiem przesłania do KSeF.
Jak zawsze – na początku najważniejszy będzie okres przejściowy:
Będzie on obowiązywał do końca 2026 r. W tym czasie:
Pozostanie możliwość wystawiania faktur przy użyciu kas rejestrujących,
Podatnicy nie będą karani za błędy związane z fakturowaniem w KSeF,
Brak obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach za faktury elektroniczne (także w przypadku faktur MPP)
od 30 września br. można testować interfejs programistyczny (API) z KSeF 2.0,
od listopada br. możliwe będzie testowanie nowej Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, dostarczanej przez Ministerstwo Finansów.
No cóż – nie ma co panikować, ale trzeba zacząć przygotowywać się do korzystania z KSeF.Zarówno do stosowania KSeF, jak i systemów umożliwiających obsługę KSeF.
Z KSeF można będzie korzystać przy użyciu:
programów finansowo-księgowych, o ile zostaną zintegrowane z KSeF (integracja przez API),
bezpłatnych narzędzi Ministerstwa Finansów, dostępnych na stronie ksef.podatki.gov.pl tj. – dostępnej online Aplikacji Podatnika KSeF (umożliwiającej korzystanie z systemu, zarządzanie uprawnieniami, tokenami i docelowo również certyfikatami KSeF, podgląd faktur oraz pobranie UPO),
aplikacji Mobilnej KSeF (zapewniającej wygodne i szybkie wystawianie i odbieranie faktur w systemie przy użyciu smartfona, podgląd faktur oraz utworzenie wersji roboczej faktury)
e-mikrofirmy dostępnej w e-Urzędzie Skarbowym.
Jak się przygotować?
Wiemy, że kojarzymy się Państwu głównie z prawem pracy, ale nasza pomoc jest przewidziana tylko dla kadr i HR. Dbamy o Państwa firmę lub instytucję kompleksowo.
Dlatego zapraszamy osoby zajmującej się przygotowywaniem i wystawianiem fakturdo udziału w szkoleniach, z którymi ruszamy już od 7 października br.
Szkolenia pt. „Krajowy System e Faktur od 1 lutego 2026 roku”poprowadzi uznana ekspertka – p. Sabina Bazarko.
Nasza wykładowczyni to doradca podatkowy, wpisana na listę pod numerem 13540.
Na pewno dobrze wytłumaczy Państwu rozwiązania przewidziane w systemie KSeF, gdyż jest absolwentką studiów podyplomowych na Wydziale Doradztwo Podatkowego w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Oprócz dogłębnej znajomości podatków, zwłaszcza od towarów i usług:
posiada wiedzę w zakresie postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych.
jest doświadczonym trenerem z zakresu podatków.
Przeprowadziła liczne szkolenia i wykłady, w których uczestnikami byli zarówno pracownicy działów księgowych, pracownicy aparatu skarbowego, doradcy podatkowi, jak i kadra zarządzająca przedsiębiorstw odpowiedzialna za sprawy podatkowe i finansowe.
Pierwszy termin szkolenia z KSeF to już 7 października br.
Pod wyżej podanymi linkami znajdziecie Państwo szczegółowy program szkolenia, a także formularz zgłoszeniowy do zapisów.
Serdecznie zachęcamy do udziału – w każdej firmie i instytucji ktoś będzie musiał nauczyć się obsługi KSeF.
Jakie są zalety naszych szkoleń z tej tematyki?
Są kompleksowe, trwają pełen dzień szkoleniowy (9.00 – 15.00),
Ich terminy nie kolidują z terminami darmowych, krótkich spotkań w temacie KSeF organizowanych przez Ministerstwo Finansów,
Po jednym dniu szkolenia z p. Sabiną Bazarko – ma się już dużo praktycznej wiedzy w głowie,
Dzięki szkoleniu z doświadczonym doradcą podatkowym – unikniecie Państw błędów, które – jak to w finansach – mogą dużo kosztować,
Dzięki posiadaniu odpowiedniej wiedzy i przygotowaniu się z wyprzedzeniem – zapewnicie Państwo ciągłość rozliczeń i płynność finansową w swoich firmach oraz instytucjach,
Ten, kto szybciej się przygotuje – zyska przewagę nad konkurencją i będzie miał czas na ewentualne kolejne wyzwania, których nigdy nie brakuje w naszym prawie.
Jeżeli przeczytałeś do tego miejsca nasz wpis, to ForumKadrowo – Placowe dla Praktyków, które organizujemy w dniach 20 i 21 listopada br. – jest wydarzeniem dla Ciebie.
Jego hasło to: „Kadry i płace – transparentność, ryzyka, zmiany”, a będzie poświęcone:
skutkom ustalenia istnienia stosunku pracy zamiast stosunku cywilnoprawnego – w tym w obszarze opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatków,
problematycznym kwestiom związanym z poprawnym prowadzeniem listy płac,
zagadnieniu, za jakie błędy dotyczące wynagradzania pracowników i zleceniobiorców można zostać ukaranym – obecnie i po zmianie przepisów?
Kwestii, czy odsetki za zwłokę w wypłacie dla pracownika będą się naliczać z mocy prawa?
Bardzo ważnemu dla Państwa tematowi: Jak ustalić zasady polityki wynagrodzeń żeby były one zgodne z zasadą transparentności? Kto powinien tym się zajmować i za to odpowiadać?
Temu kto i jak będzie musiał wyliczyć lukę płacową i co trzeba będzie zrobić z wynikiem,
Problematyce ryzyka zawierania umów B2B na gruncie PIT i klauzuli obejścia prawa podatkowego
W ramach FKPP – gorąco zapraszamy także na wyjątkowy Warsztaty:
Warsztat I, na którym zostanie omówione „Jak stworzyć systemy wynagrodzeń spełniające wymagania Dyrektywy 2023/970 i przeprowadzić wartościowanie stanowisk zgodnie z wprowadzanymi kryteriami?”
Warsztat II, dotyczący najważniejszych zagadnień praktycznych dotyczących „Rozliczenia PIT płatniczego (rozliczanie dochodów pracowników, zleceniobiorców, członków organów osób prawnych itp.)”
Szczegółowy program FKPP (Konferencji i Warsztatów) oraz formularz zgłoszeniowy jest dostępny w poniższym linku:
https://www.konferencjakadryplace.pl
Gorąco zachęcamy do udziału. Nie jesteście Państwo sami w obliczu nadchodzących zmian i związanych z nimi wyzwań.