Warunki przystąpienia do pilotażu skróconego czasu pracy

Warunki przystąpienia do pilotażu skróconego czasu pracy

MRPiPS na swojej stronie internetowej przedstawiło informacje wyjaśniające, na jakich zasadach pracodawcy mogą dobrowolnie przystąpić do programu pilotażowego, który ma poprzedzać skrócenie czasu pracy pracowników.

Oficjalna nazwa: Projekty Pilotażowe „Skrócony czas pracy – to się dzieje!”

Celem naboru do programu jest:

  • wypracowanie i przetestowanie różnych modeli skróconego czasu pracy,
  • dokonanie oceny wpływu tych rozwiązań na zatrudnienie, produktywność, zdrowie pracowników, organizację pracy czy godzenie życia zawodowego z prywatnym w badanych podmiotach oraz
  • identyfikacja barier prawnych dotyczących wdrożenia skróconego czasu pracy.

Możliwe będzie testowanie więcej niż jednego modelu w ramach projektu pilotażowego.

Następstwem pilotażu będzie opracowanie dobrych praktyk wdrażania skróconego czasu pracy, upowszechnianie skróconego czasu pracy i rozważenie wdrożenia skróconego czasu pracy do porządku prawnego.

Zrealizowane w ramach naboru projekty pilotażowe mają wykazać:

  • które rozwiązania najlepiej sprawdzą się w różnych sektorach i strukturach organizacyjnych oraz
  • pokazać szanse i zagrożenia związane z wdrażaniem skróconego czasu pracy w różnych wariantach zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.

Jak podkreśla MRPiPS – pilotaż przewiduje testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy. Może to być:

  • zmniejszenie liczby dni pracy w tygodniu,
  • zmniejszenie liczby godzin pracy w poszczególne dni,
  • zmniejszenie liczby godzin pracy poprzez dodatkowe dni wolne w miesiącu lub udzielanie dodatkowych dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego.

Dopuszczalne są również inne modele dopasowane do specyfiki danego pracodawcy.

Zapowiedziano, że MRPiPS powoła Zespół do Spraw Skróconego Czasu Pracy, który będzie organem opiniotwórczo-doradczym. Zadania tego Zespołu będą dotyczyć w szczególności monitorowania osiągniętych efektów naboru oraz propozycji rekomendacji dalszych działań.

Wiadomo, kto może przystąpić do pilotażu skróconego czasu pracy:

Do dobrowolnego udziału w programie pilotażowym, który ma poprzedzać skrócenie czasu pracy pracowników – mogą przystąpić pracodawcy:

  • podmioty prywatne,
  • podmioty publiczne: jednostki samorządu terytorialnego, wojewódzkie oraz powiatowe urzędy pracy.

Uwaga! Pracodawcy prywatni będą musieli uzyskać status podmiotów współpracujących z urzędami pracy. Oznacza to, że zainteresowany pracodawca uzyska taki status, gdy zadeklaruje, że będzie współpracował, współpracuje lub podejmie taką współpracę polegającą na przekazywaniu informacji o wyniku pilotażu do powiatowego urzędu pracy, na terenie którego realizowany jest projekt pilotażowy.

Pracodawca musi spełnić 6 generalnych warunków, żeby przystąpić do pilotażu:

  1. Prowadzenie działalności przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku (wniosek można będzie złożyć w okresie od 14 sierpnia do 15 września br.).  Do okresu funkcjonowania nie wlicza się okresu zawieszenia działalności gospodarczej
  2. Zatrudnianie co najmniej 75 % pracowników w ramach stosunku pracy, czyli na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
  3. Objęcie projektem minimum 50 % pracowników zatrudnionych na różnych stanowiskach.
  4. Utrzymanie – przez cały czas trwania projektu – zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 % stanu początkowego, określonego we wniosku.
  5. Utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji tego projektu – również przez cały okres jego trwania.
  6. Zakaz pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem w porównaniu do sytuacji, w której nie zostaliby objęci tym projektem.

Co oznacza utrzymanie zatrudnienia na potrzeby pilotażu?

MRPiPS wyjaśniło, że w sytuacji, kiedy w trakcie realizacji pilotażu część pracowników objętych pilotażem odejdzie z pracy (np. przejdzie na emeryturę, zwolni się, będzie przebywać na dłuższym zwolnieniu lekarskim) – pracodawca może uzupełnić te miejsca i objąć pilotażem innych pracowników lub pozostać przy zmniejszonej liczbie pracowników testujących skrócony czas pracy, ale liczba tych pracowników nie może być mniejsza niż 90% wszystkich objętych pilotażem.

Wskazano zakres wsparcia finansowego dla pracodawców, którzy przystąpią do pilotażu:

Projekty pilotażowe wyłonione w ramach naboru będą finansowane ze środków rezerwy Funduszu Pracy.

Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion złotych.

Koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.

Jak informuje MRPiPS –  ramach projektu pilotażowego finansowane mogą być:

  • Koszty obsługi np. działania informacyjno-promocyjne, koszty związane z obsługą projektu, w tym dotyczące koordynowania, rekrutacji uczestników, monitorowania, oceny, rozliczania. Koszty obsługi nie mogą przekroczyć 10% wartości złożonego projektu.
  • Koszty merytoryczne np. badania, analizy czy ekspertyzy dotyczące sposobu wdrożenia skróconego czasu pracy i oczekiwań pracowników oraz koszty realizatora w tym zakresie, szkolenia dla pracowników związane z testowanym rozwiązaniem, finansowanie optymalizacji i automatyzacji procesów kluczowych dla możliwości skracania czasu pracy czy dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych pilotażem.

Uwaga! Realizator projektu pilotażowego może w ramach środków otrzymanych na realizację pilotażu sfinansować koszty szkoleń dla pracowników – jednakże  w sytuacji, kiedy szkolenia będzie organizował i realizował sam pracodawca w ramach własnych zasobów (np. szkolenie poprowadzi menadżer czy kierownik dla swoich przełożonych) – takie szkolenia nie będą mogły być finansowane w ramach projektu pilotażowego.

Wsparcie finansowe w ramach projektu pilotażowego udzielane będzie w formie pomocy de minimis, pod warunkiem, że nie przekroczy dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis, przez jednego przedsiębiorcę określonego w rozporządzeniu Komisji Europejskiej regulującym zasady udzielania pomocy de minimis obowiązującego na dzień udzielenia tej pomocy.

Kiedy pracodawcy się dowiedzą, czy się zakwalifikowali do pilotażu?

Do 15 października 2025 roku nastąpi rozstrzygnięcie naboru oraz publikacja listy pracodawców, którzy zakwalifikowali się do pilotażu.

W jaki sposób będą weryfikowane wnioski?

Sposób oceny wniosków będzie oparty na tzw. koszykach i będzie miał  na celu wybranie do dofinansowania projektów pilotażowych realizowanych przez pracodawców z różnych branż.

Projekty pilotażowe, które spełnią kryteria formalne określone w regulaminie naboru, zostaną przyporządkowane do jednego z 12 koszyków, wyodrębnionych według kryterium grup sekcji PKD (3 grupy) oraz wielkości zatrudnienia w podmiotach (4 grupy podmiotów), zgodnie z tabelą, przedstawiającą pulę miejsc w każdym z koszyków.

MRPiPS zależy, żeby warianty skrócenia czasu pracy zostały przetestowane w kilku sektorach i strukturach organizacyjnych.

Do dofinansowania zostaną rekomendowane projekty, które uzyskają najwyższą punktację w każdym z 12 koszyków, zgodnie z przedstawioną w tabeli pulą miejsc.

W przypadku, gdy pula miejsc w danym koszyku nie zostanie wyczerpana, do dofinansowania rekomendowane zostaną projekty pilotażowe, które uzyskały największą liczbę punktów spośród wszystkich pozostałych projektów.

Wnioski będą oceniane przez Komisję do spraw oceny projektów pilotażowych (powołaną przez MRPiPS) za pomocą Karty oceny.

Przewidziane kryteria merytoryczne obejmują:

  • Odsetek pracowników podmiotu uczestniczących w pilotażu.
  • Spójność i racjonalność projektu pilotażowego.
  • Plan wdrożenia skróconego czasu pracy, obejmujący zmiany organizacyjne i technologiczne usprawniające procesy stosowane w organizacji.
  • Wykorzystanie własnego wskaźnika/wskaźników monitorujących wydajność pracy w organizacji.

Jakie będą etapy realizacji pilotażu?

Realizacja projektu pilotażowego będzie podzielona na trzy etapy:

I etap: Przygotowanie do wprowadzenia u pracodawcy skróconego czasu pracy – trwający od podpisania umowy i kończący się 31 grudnia 2025 r.

II etap: Testowanie wprowadzenia skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zacznie się 1 stycznia 2026 r. i potrwa do 31 grudnia 2026 r.

Etap testujący będzie podzielony na dwie części:

  • W pierwszych 6 miesiącach należy skrócić czas pracy o co najmniej 10% (w stosunku do łącznej liczby godzin pracujących objętych pilotażem w analizowanym okresie),
  • W drugiej części, czyli kolejnych 6 miesiącach etapu testującego, Realizator musi skrócić czas pracy o co najmniej 20% (w stosunku do łącznej liczby godzin pracujących objętych pilotażem w analizowanym okresie).

III etap: Podsumowanie realizacji projektu pilotażowego – ma się skończyć 15 maja 2027 r.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/skrocony-czas-pracy–to-sie-dzieje-pracodawco-dowiedz-sie-wiecej-o-pilotazu

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Ostatnie komentarze

    Podobne wpisy

      Most Wanted Sp. z o. o. © 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone. Designed by DESIGO.

      Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami!
      Zapisz się do newslettera!